Home > Alam Sekitar > Reduce, Reuse, Recycle – Selamatkan Bumi Kita

Reduce, Reuse, Recycle – Selamatkan Bumi Kita

Salam semua..

Untuk entri kali ini saya ingin bercerita mengenai maklumat yang di kumpul khas untuk berkongsi, jom kita tengok mesti ada yang boleh kurangkan untuk tujuan itu – menyelamatkan alam sekitar untuk anak cucu kita suatu hari nanti.

Anda mungkin tahu tentang 3M membaca, menulis dan mengira. Tetapi ada 3M yang anda juga harus tahu untuk menjadi konsumer hijau

  • MENOLAK – membeli barangan yang dibungkus berlebihan daripada plastik atau bahan lain yang tidak boleh dikitar semula sepenuhnya, yang membazir dalam pelbagi cara, atau tidak diperlukan.
  • MENGGUNA SEMULA – beli produk yang diperbuat daripada bahan kitar semula atau pun boleh dikitar semula.
  • MENGITAR SEMULA – kitar sebanyak yang anda boleh. Ini membenarkan kita mendapat manfaat sebaik mungkindari sumber bernilai.

———————————————————————————————————————————————–

Jadi, agak – agaknya peranan kawan – kawan semua di mana? adakah kawan – kawan telah pun mengamalkan atau baru sahaja mengetahuinya. Ada banyak lagi yang akan saya kongsikan kepada semua sekiranya mendapat sambutan untuk entri ini.. bagaimana?

Advertisements
Categories: Alam Sekitar Tags:
  1. January 10, 2010 at 9:08 pm

    Pencinta alam sila komen…hehehe

  2. Idayu
    January 13, 2010 at 9:09 pm

    nak tambah tips…

    1) sila bawa beg sendiri ketika bershopping…seperti kat ikea….
    2) mcm sesetengah syarikat pun ade yg dah mula membanned penggunaan bekas makanan poliestrine kat kantin2…kalo nak bungkus makanan , just gune kan kertas kaler coklat tu…
    3) kalo ade masalah serangga perosak kat rumah, gunakan glue trap dari penyembur racun….

    Ape2 pun saya sokong kempen selamatkan bumi kita….

  3. January 13, 2010 at 11:03 pm

    Betul tu.. so mungkin ada cadangan lain dari pada semua pembaca?

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: